Historien bag
Succesen er vokset år for år
Det startede for mange år siden i al beskedenhed med syv udstillere på Takkelloftet i Operaen. Og nu fylder Teknikmessen 2022 hele den fantastiske K.B. Hal med 60 stande og med branchefolk fra hele landet!
– Det handler først og fremmest om at hele branchen mødes og taler om teknik og får reflekteret om udviklingen i vores branche, og bare det at være sammen og hygge snakke siger Tommy Larsen, som tog initiativet til teknikmessen, da han var chef på Det Kgl. Teater for Lys Lyd og Video og som stadig er hovedmanden bag den årlige Teknikmesse. – I rigtig gamle dage var der en årlig julekomsammen inden for Teaterteknik. Det var udlejningsfirmaet Audilux, som startede det hele, og det foregik på Café Teatret. Her mødte man branchefolk man ikke havde set siden sidste julekomsammen.
– Det er så det vi gør igen, men nu er det bare kæmpestort. Vi får samlet branchen herhjemme, og som udstillerne siger: Det er som at komme til en gammel klassefest. Det skal skinne igennem at det handler om at være sammen.
De første mange år blev teknikmessen afholdt i fornemme omgivelser i Operaen. Men efterhånden blev pladsen for trang.
Udstillerne kommer for at vise det bedste af det bedste, det nyeste af det nyeste. For mig handler det desuden om at lave en lækker indbydende og interessant messe. Det skal se indbydende ud for både gæsterne og udstillerne ,så også æstetikken skal være i orden.
– Det handler først og fremmest om at hele branchen mødes og taler om teknik og får reflekteret om udviklingen i vores branche, og bare det at være sammen og hygge snakke siger Tommy Larsen, som tog initiativet til teknikmessen, da han var chef på Det Kgl. Teater for Lys Lyd og Video og som stadig er hovedmanden bag den årlige Teknikmesse. – I rigtig gamle dage var der en årlig julekomsammen inden for Teaterteknik. Det var udlejningsfirmaet Audilux, som startede det hele, og det foregik på Café Teatret. Her mødte man branchefolk man ikke havde set siden sidste julekomsammen.
– Det er så det vi gør igen, men nu er det bare kæmpestort. Vi får samlet branchen herhjemme, og som udstillerne siger: Det er som at komme til en gammel klassefest. Det skal skinne igennem at det handler om at være sammen.
De første mange år blev teknikmessen afholdt i fornemme omgivelser i Operaen. Men efterhånden blev pladsen for trang.
Udstillerne kommer for at vise det bedste af det bedste, det nyeste af det nyeste. For mig handler det desuden om at lave en lækker indbydende og interessant messe. Det skal se indbydende ud for både gæsterne og udstillerne ,så også æstetikken skal være i orden.
Det hele startede i Operaen
De første par udstillinger blev arrangeret på Operaens lille scene, Takkelloftet, hvor scene og bænkerækker var skubbet til side, så der blev et frit gulvareal. Her kunne man bl.a. se scenelys med tilhørende lyspulte, videoprojektorer, mikrofon og højttalersystemer. Men pladsen blev hurtigt for trang, siger Tommy Larsen, så vi flyttede til teatrets store imponer- ende foyer, hvor vi efterhånden tog flere og flere etager i brug.
De første par udstillinger blev arrangeret på Operaens lille scene, Takkelloftet, hvor scene og bænkerækker var skubbet til side, så der blev et frit gulvareal. Her kunne man bl.a. se scenelys med tilhørende lyspulte, videoprojektorer, mikrofon og højttalersystemer. Men pladsen blev hurtigt for trang, siger Tommy Larsen, så vi flyttede til teatrets store imponer- ende foyer, hvor vi efterhånden tog flere og flere etager i brug.
Stoppede på Det Kgl. Teater
I 2018 stoppede Tommy Larsen på Det Kongelige Teater, og så flyttede Teknikmessen til legendariske K.B. Hallen. Det har været et kæmpestort skridt fremad, siger han, for nu er der plads til over 60 udstillingsstande. Og de er alle let tilgængelige, for der er ikke længere nogen som er “gemt væk” på 2. og 3. sal. Desuden har udstillerne nu mulighed for at gøre brug af konference lokaler til produktdemonstrationer og foredrag…
Hvordan ser du så udstillingen udvikle sig? Det startede med en lille snæver kreds af fagfolk og leverandører til den danske teaterbranche. Men nu rækker det jo uden for landets grænser, med udstillere fra Tyskland, fra Holland, fra Norge. Og Schweiz havde vi med forrige år.
Det er vel også en væsentlig del af udviklingen, at der nu ikke kun er sceneteknik? Ja, det må man sige. Når man ser udstillerlisten er der jo alt, lige fra at designe kostumer, bagtæpper hen over lys, lyd, video og det at bygge kulisser og hen til store projekter, hvor det ikke kun handler om en lampe, en mikrofon eller en videoprojektor, men om f.eks. at projektere et helt nyt kulturhus.
Det er også tydeligt, at special effect og dekorationsfirmaer fremad rettet vinder indpas. I dag er der mange teatre, som ikke har eget værksted, og de skal derfor ud i byen og hente tilbud ind. Blandt udstillerne er der derfor nu firmaer, som udelukkende bygger dekorationer, rekvisitter, møbler etc. Derudover kunne godt jeg tænke mig, at teknikmessen bliver udviklet mere på broadcast og konference markedet, så vi også bliver større på det område. F.eks.kameraer, OB vogne og den slags, slutter Tommy Larsen.
I 2018 stoppede Tommy Larsen på Det Kongelige Teater, og så flyttede Teknikmessen til legendariske K.B. Hallen. Det har været et kæmpestort skridt fremad, siger han, for nu er der plads til over 60 udstillingsstande. Og de er alle let tilgængelige, for der er ikke længere nogen som er “gemt væk” på 2. og 3. sal. Desuden har udstillerne nu mulighed for at gøre brug af konference lokaler til produktdemonstrationer og foredrag…
Hvordan ser du så udstillingen udvikle sig? Det startede med en lille snæver kreds af fagfolk og leverandører til den danske teaterbranche. Men nu rækker det jo uden for landets grænser, med udstillere fra Tyskland, fra Holland, fra Norge. Og Schweiz havde vi med forrige år.
Det er vel også en væsentlig del af udviklingen, at der nu ikke kun er sceneteknik? Ja, det må man sige. Når man ser udstillerlisten er der jo alt, lige fra at designe kostumer, bagtæpper hen over lys, lyd, video og det at bygge kulisser og hen til store projekter, hvor det ikke kun handler om en lampe, en mikrofon eller en videoprojektor, men om f.eks. at projektere et helt nyt kulturhus.
Det er også tydeligt, at special effect og dekorationsfirmaer fremad rettet vinder indpas. I dag er der mange teatre, som ikke har eget værksted, og de skal derfor ud i byen og hente tilbud ind. Blandt udstillerne er der derfor nu firmaer, som udelukkende bygger dekorationer, rekvisitter, møbler etc. Derudover kunne godt jeg tænke mig, at teknikmessen bliver udviklet mere på broadcast og konference markedet, så vi også bliver større på det område. F.eks.kameraer, OB vogne og den slags, slutter Tommy Larsen.